Klangscherben und Tonbilder

Zur Setzkasten-Eröffnung lässt Ernst Miesgang in seiner Klangscherben-Performance Kitschkeramik zerspringen und erklingen. Die vom Publikum mitgebrachten Porzellanfiguren werden von den BesucherInnen mit verschiedensten Werkzeugen zerstört. Die Scherben sind Ausgangsmaterial von Miesgangs „Shattered“ Skulpturen, die in der Ausstellung zu sehen sind. Stefan Voglsinger nimmt die Klänge des Zerstörungsprozesses mit Piezos ab, schleift sie durch Effekte und kreiert so eine akustische Ebene zur Klangscherben-Perfomance.

Begleitet wird die Verwüstung von Prim, das ist Sara Zlanbitnig (Flöte & Effekte) und Markus Schneider (Gitarre & Effekte).

Der Abend findet in nachbarschaftlicher Kooperation mit der Zwischendecke statt: Armin Bardels Tonbilder.

„When we try to understand nature, we always use models and sketches, we try to describe and visualize relations in order to explain them. My sculptures pretend to be anatomic models. But further examination quickly reveals that theses creations are the product of sheer phantasy. They shall question the things we think we know.
Today natural sciences have largely taken the place of religion and are turned into a fetish like once religion and belief. But even if humanity succeeded in deciphering the mystery of life on a physical and biological basis, there still remains the question concerning the metaphysical cause and the superior sense of all existence. I suppose that the answer won’t be an easy one, no god, no “theory of everything”. There is only the unmanageable and incomprehensible abundance of absolutely everything.
But even if that was true, there wouldn’t be a reason for us to desperate and to give us up to nihilism. Because Heidegger says: “To be oneself is the discovery that is already included in the act of searching, the steady light which illuminates the way for every reverence by virtue of which alone we are receptive for the appeal of the Absolute.“ Ernst Miesgang

Bildschirmfoto 2015-12-03 um 02.01.16